VELKOMMEN TIL SPUK
  • FORSIDE
  • ERFARING
    • Brugerinddragelse
    • Døgnforanstaltninger
    • Folkeskoler og Produktionsskoler
    • Klubber, Gadeplan og Kontaktpersoner
    • Kriminalitet, Kriminalitetsforebyggelse og SSP-samarbejde
    • Myndighedsområdet
    • Systematisk Hverdagspædagogik
    • Hjemløshed blandt unge
    • Afsluttede projekter
  • VI TILBYDER
    • Dokumentation og Evaluering
    • Foredrag og Undervisning
    • Konferencer og Formidling
    • Metodeudvikling
    • Supervision
  • UDGIVELSER
    • Kontaktperson - social og pædagogisk håndbog
    • Fortællinger fra Gaden
    • Unge i Partnerskaber - Veje ud i virkeligheden
    • Døgnanbringelse - vilde piger, virksomme veje
    • Unge stemmer fra blokken
    • Inspirationsguide - UNG Rusmidler
    • Erfaringsopsamling UNG Rusmidler
    • Alliancen om unge med dobbeltdiagnose
    • Den sorte bog
    • Det gode efterværn
    • Døgnanbragte unge og rusmidler
    • Døgnanbragte unge bruger også rusmidler
    • Fortalerprojekt HØRT!
    • Fra udsat til værdsat
    • Starten på en million
    • Social praksisteoretiske analyser af unge i partnerskab
    • Andre udgivelser
    • SPUKs nyhedsbreve
  • OM SPUK
    • Medarbejdere og samarbejdspartnere
    • Vision
    • Referencer

Afsluttede projekter

Systematik i sagsbehandlingen

15/2/2024

0 Comments

 
SPUK har siden 2011 gennemført kurset ’systematik i sagsbehandlingen’ i 40 kommuner – heraf 35 kurser siden 2015. Kurset er et af flere praksiskurser under Socialstyrelsens Børnekatalog. På kurset arbejder vi med at skabe en fælles systematik i børnesagsforløbene for alle kommunens myndighedsrådgivere, fordi en fælles systematik medvirker til kvalitet og lovmedholdelighed i sagsarbejdet.
Kurset er tilrettet så kommunen kan vælge de temaer, som netop de har brug for at blive opkvalificeret på. Det drejer sig bl.a. om temaer indenfor følgende områder i et børnesagsforløb:
  • Sagsarbejdet i forbindelse med underretning
    • Fælles vurdering i forhold til underretningens alvorlighed
  • Sagsarbejdet i forbindelse med den børnefaglige undersøgelse
    • Tragtmodellen/fokusering
    • Beskrivelse af det eller de fokusområder underretning og tragt giver anledning til
    • Sammenfatning/resume
    • Analyse
    • Faglig vurdering
  • Sagsarbejdet i forbindelse med udarbejdelse af handleplan
    • SMART-mål og mål i socialt arbejde
  • Opfølgning og afslutning
    • Gennemførelse af opfølgningsmøde på målene i handleplanen.
Selve kursusforløbet sætter fokus på sammenhængen mellem de enkelte elementer i børnesagsforløbet, og der arbejdes i alle dele af børnesagsforløbet med Fælles Sprog. Fælles Sprog handler f.eks. om beskrivelser af den konkrete adfærd, som giver anledning til bekymring. Når vi anvender generaliserende fagudtryk i vores samtaler eller vores skriftlige fremstillinger, skal vi være opmærksomme på, hvad det betyder i forhold til netop det barn, den ung eller den familie, som vi arbejder med.
0 Comments

UNG Rusmidler

15/2/2024

0 Comments

 
UNG Rusmidler er nu afsluttet og der er udgivet en erfaringsopsamling og en inspirationsguide.
​Ung Rusmidler har haft fokus på at udbrede udvalgte elementer fra behandlingsmodellerne U-turn (Københavns Kommune) og U18 (Aarhus Kommune) til en række mindre kommuner.
UNG Rusmidler er udviklet og gennemført for Socialstyrelsen af SPUK, PIHL Inklusive og Trine Ry. Der er ud over erfaringsopsamlingen udarbejdet en inspirationsguide.
 
​Læs Erfaringsopsamlingen her
​

Læs Inspirationsguiden her

Se Socialstyrelsens omtale af indsatser til unge med rusmiddelproblemer, herunder UNG Rusmidler her
​
0 Comments

Online konference om ungefællesskaber 28. maj 2020

2/6/2020

0 Comments

 
I samarbejde med SPUK afholder Mellemfolkeligt Samvirke konference om ungefællesskaber.
​Læs mere her
0 Comments

Teorier og metoder i det forebyggende og gadeplansbaserede ​arbejde med børn og unge

22/1/2020

 
​Arbejder du opsøgende på gadeplan med at forebygge udsathed og kriminalitet blandt børn og unge? Og savner du ny viden, faglig sparring og udvikling i din praksis? Metropol gennemfører fra oktober 2018 et akademimodul i samarbejde med SPUK. 

 
Læs mere om modulet her:

Årets gentleman

22/1/2020

 
SPUK evaluerer i øjeblikket projektet Årets Gentleman for SSP København. Årets Gentleman er et to-årigt projekt der løber frem til efteråret 2018. Årets Gentleman er en udløber af G for Gentleman, som blev etableret i 2011 af nogle unge, der er gået sammen i en gruppe for at skabe et nyt tøj brand og starte deres helt egen virksomhed.
I Årets Gentleman inddrages hvert halve år en ny gruppe unge fra et nyt boligområde, som dyster om titlen som Årets Gentleman. Projektet samarbejder mellem frivillige, professionelle, unge og deres forældre, for at lære de unge at blive aktive og positive medspillere i samfundet.

Læs mere her

Unge med dobbeltdiagnoser

22/1/2020

 
Helsefondens bestyrelse har på deres møde d. 11/9 17 besluttet sig for at støtte en faglig alliance i forhold til unge med dobbeltdiagnoser. Formålet med Alliancen er, at fagpersoner (forskere og praktikere) skal:
  • Drøfte og dele viden om hvordan unge, der har udviklet eller er i risiko for at udvikle dobbeltdiagnose, kan hjælpes/støttes tidligere og bedre
  • Udvikle og kvalificere konkrete indsatser til målgruppen
  • Tage stilling til relevansen af ansøgninger til Helsefonden omkring unge og dobbeltdiagnose m.h.p. eventuel økonomisk støtte​.

Læs mere her

Voksenansvar overfor anbragte børn og unge

22/1/2020

 
SPUK har vundet et udbud i Socialstyrelsens kursuskatalog omkring at afholde kurser i den nye Voksenansvarslov for kommunale ledere og myndighedssagsbehandlere, der arbejder med anbragte børn og unge på både det psykosociale område og på specialområdet.
Kurset skal give deltagerne viden om bestemmelserne i voksenansvarsloven og det særlige ansvar, som den anbringende myndighed har for gennem afgørelser og det personrettede tilsyn at understøtte, at anbringelsesstederne drager den fornødne omsorg for døgnanbragte børn og unge.
Kursus vil give en en grundig indføring i de nye regler, så deltagerne får redskaber til at træffe nødvendige myndighedsafgørelser efter voksenansvarsloven, og som led i det personrettede tilsyn bliver i stand til aktivt at forholde sig til, hvordan anbringelsesstedet mestrer sit voksenansvar. 
 
SPUK samarbejder med konsulent Wenche Svensson og juridisk konsulent Birgitte Hove, som vil stå for undervisningen på kurserne.
 
Kurset er en del af boernekataloget.dk
 
Læs mere om kurserne, herunder hvor og hvornår de afholdes her

Samarbejde og netværk i forebyggelse af ungdomskriminalitet

18/11/2019

0 Comments

 
​Kommunerne kan rekvirere kursus i 'Samarbejde og netværk i forebyggelse af ungdomskriminalitet og rekruttering til rocker- og bandegrupperinger for ledelse og medarbejdere fra kommunernes tværfaglige samarbejde'.

Kurset vil have et særligt fokus på inddragelsen af familien og den unges netværk, samt samarbejdet med professionelle og andre aktører i civilsamfundet, fordi det er helt centrale elementer i den forebyggende indsats i forhold til ungdomskriminalitet og rekrutteringen til rocker- og bandegrupperinger. Hvert kursus vil blive tilpasset den rekvirerende kommunes udviklingsområder og behov.
I kurset involveres både ledelse og medarbejdere fra det tværfaglige samarbejde i kommunen.
Ledelsen tilbydes ca. 1½ dag med fokus på at kvalificere implementeringen af nye strategier og indsatser. Medarbejderne tilbydes et 4 dages praksisnært og lokalt tilpasset kompetenceudviklingsforløb med vidensbaserede oplæg og fokus på udvikling af den lokale praksis. 
Kurset er en del af boernekataloget.dk
 
0 Comments

Foredrag ved Jean Lave: Læring i Praksisfællesskaber

8/8/2017

1 Comment

 
Torsdag d. 28. april blev afslutningskonferencen for Unge i Partnerskaber afholdt i Vingstedcentret ved Vejle. På programmet var Jean Lave, professor emeritus i pædagogik og socialantropologi ved University of California, Berkeley, Californien. Se foredraget lige her:

Read More
1 Comment

Folkemødet 2017: Produktionsskole-elever afholder 13 events og møder landets politikere og eksperter

8/6/2017

1 Comment

 
Hør beretninger fra unge, der ikke går den lige vej gennem uddannelsessystemet, men har gået via samarbejder mellem produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund. Disse beretninger er helt aktuelle ifm. det nye regeringsudspil Forberedende Grunduddannelse.
BilledeAarhus-drengene i Pallehuset

​  Hvordan skaber man veje ud i virkeligheden?​
  – Det vil unge produktionsskole-elever berette om gennem deres 13 events på Folkemødet 2017.
   – Kom forbi Pallehuset, bygget af eleverne selv, i området Danchells Anlæg, A2.


Read More
1 Comment

HØRT! – unge med særlige livserfaringer deler ud af deres meninger og oplevelser

21/5/2017

0 Comments

 
Jeg oplever ofte, at folk dømmer mig ud fra min historie. Ligeså snart jeg fortæller om min opvækst, sætte de mig i en boks. En boks, som jeg måske ikke passer ind under, men de placerer mig der, fordi jeg ikke er som de andre, og fordi jeg har været igennem nogle "unormale" ting. (Pige, 19 år).

Nu er rapporten 
HØRT! - Unge med særlige livserfaringer deler ud af deres meninger og oplevelser udkommet.

Read More
0 Comments

Konference: Unge i partnerskaber - veje ud i virkeligheden

15/3/2017

1 Comment

 
Fredag d. 28. april afholdes konferencen, Unge i Partnerskaber – veje ud i virkeligheden, på Vingsted Hotel & Konferencecenter.

Mød den amerikanske læringsforsker Jean Lave og hør om, hvordan fire af landets største produktionsskoler har arbejdet i partnerskaber med virksomheder, institutioner og civilsamfund.
Konferencen er primært rettet mod produktionsskolelærere og -ledere, erhvervsskolelærere og -ledere, ungdomsskolelærere, UU-vejledere og andre fagpersoner med interesse for området.
Konferencen er arrangeret af SPUK, Århus Produktionsskole, Randers Produktionshøjskole, Den Økologiske Produktionsskole og Esbjerg Forberedende Erhvervsskole - Produktionsskolen Esbjerg og vil blive gennemført i tæt samarbejde med Produktionsskoleforeningen
1 Comment

Kompetenceudviklingsforløb på Bustrup Hovedgård

16/2/2017

0 Comments

 
SPUK har i løbet af 2015 og 2016 gennemført et kompetenceudviklingsforløb på Bustrup Hovedgård. Bustrup Hovedgård består af tre opholdssteder og en intern skole.
Kompetenceudviklingsforløbet tog udgangspunkt i det pædagogiske grundlag som SPUK udarbejdede for Bustrup Hovedgård i 2014. Målet for kompetenceudviklingsforløbet var at udvikle og træne den pædagogik, der var beskrevet i det pædagogiske grundlag, så det blev et fælles pædagogisk ståsted for de tre opholdssteder.
I løbet af de 6 kursusdage (en lederdag og fem medarbejderdag), der er afviklet over de to år, er der bl.a. arbejdet med en lang række temaer fra systematisk hverdagspædagogik. Samlet set er der arbejdet med følgende temaer på dagene:
  • Situationsbestemt ledelse (lederdagen)
  • Implementering (lederdagen)
  • Struktur (hverdagsrytmer og behovet for forudsigelighed i hverdagen)
  • Magt (indre-/ydrestyring)
  • Omsorg (behovs-, udviklings- og opdragelsesomsorg)
  • Relationer (professionelle relationer og relationer mellem de unge)
  • Tilknytningsforstyrrelser, traumer, PTSD og diagnoser
  • Mål for det pædagogiske arbejde
  • Dokumentation og Fælles Sprog
0 Comments

Bogudgivelse: Unge i Partnerskaber - Veje ud i virkeligheden

14/2/2017

1 Comment

 
Unge på kanten har brug for nye veje ind i uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet, og SPUK har netop udgivet en bog, der formidler hvordan projektet 'Unge i Partnerskaber – Veje ud i virkeligheden' har arbejdet med unge på kanten af uddannelsessystemet.
I projektet har fire produktionsskoler indgået forskellige lokale partnerskaber, hvor de unge, med opbakning fra deres lærere, har mødt virkeligheden og fået nyt gåpåmod til vende tilbage til uddannelsessystemet. Dette har været et stort anlagt udviklingsprojekt, der gennem 3 år har udviklet nye partnerskaber mellem produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund. Bogen er velegnet som inspiration til produktionsskoler og erhvervsskoler og som undervisningsmateriale på efter- og videreuddannelser.
​
Køb bogen og læs mere om projektet 
her
Billede
1 Comment

Kursus i gadeplansarbejde for Partnerskabet mellem Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Ballerup Kommune og Vestegnens Politi

6/2/2017

0 Comments

 
I januar måned afsluttede Professionshøjskolen Metropol og SPUK et kursus i Teorier og metoder i det forebyggende og gadeplansbaserede arbejde med børn og unge. Forløbet var rekvireret af de tre kommuner og Vestegnens Politi. Formålet med kurset var, at udvikle medarbejdernes evner til at arbejde gadeplansbaseret, og derigennem træne dem i en forebyggende og helhedsorienteret indsats. Deltagerne var 26 medarbejdere fra klubber, SSP og det opsøgende arbejde i de tre kommuner og medarbejdere fra Vestegnens Politi.
 
Kurset var et modul under Akademiuddannelsen i socialt arbejde, forløb over 8 undervisningsdage og blev afsluttet med eksamen i slutningen af januar 2017.
Se mere om modulet her
0 Comments

Unge med dobbelt belastning (dobbeltdiagnose)

16/1/2017

0 Comments

 
SPUK har sammen med PIHL INKLUSIVE udarbejdet en vidensopsamling om unge med dobbeltdiagnose for Helsefonden. I løbet af arbejdet med vidensopsamlingen blev det klart, at dobbeltdiagnose-begrebet er problematisk i sær i forhold til de helt unge. De vil typisk ikke have diagnoser – hverken i forhold til psykisk lidelse eller i forhold til misbrug. Derfor er dobbelt belastning et bedre begreb, fordi det opfanger de unge, der har psykiske vanskeligheder og som har et problematisk forbrug af rusmidler. Vidensopsamling peger på en lang række temaer, der er brug for at udvikle, hvis unge med dobbelt belastning skal have den hjælp, de har brug for. Temaerne spænder fra yderligere dansk forskning over styrkelse af det tværfaglige/tværsektorielle samarbejde til styrkelse af forebyggelsesindsatserne på det opbyggende, foregribende og indgribende niveau.
​
Du kan læse vidensopsamlingen her: 

Unge med dobbelt belastning
0 Comments

Fortalerprojekt HØRT!

1/12/2016

1 Comment

 
Fortalerprojekt HØRT!                                                 
SPUK er i gang med et pilotprojekt, som giver unge med særlige livserfaringer mulighed for at få deres stemmer frem. Projektet er støttet af Veluxfonden og hedder Fortalerprojekt HØRT! Pilotprojektets tre faser: Forberedelsesfasen, pilotfasen og udrulningsfasen kører fra december 2015 til og med maj 2017.

Formål med Fortalerprojekt HØRT!
Det overordnede formål med Fortalerprojekt HØRT! er, at sikre en generaliseret formidling af unge med særlige livserfaringers egne holdninger, behov og perspektiver på hverdagslivet overfor offentligheden, beslutningstagere og Veluxfonden. Gennem forskellige metoder sætter vi de unges synspunkter på dagsordenen i forhold til hvilke problemfelter der er betydningsfulde i de unges hverdag.

Read More
1 Comment

SPUK deltager på Børnenes dag 2016

15/11/2016

0 Comments

 
SPUK er inviteret til at stå for to laboratorier i forbindelse med Børnenes Dag, mandag den 21. januar. Børnenes dag er arrangeret af UNICEF i anledning af Børnekonventionens fødselsdag. 
Overskriften er: Hvordan giver vi udsatte børn et bedre liv?
I SPUK laboratorierne: HØR MIG! vil Klaus Goldschmidt Henriksen, fra SPUK og Rune Kieran fra Foreningen Gadefortællinger give nogle bud på spørgsmålene:
Hvordan inddrager vi udsatte børn og unge? Hvordan ser det ud fra de unges eget perspektiv, og hvordan lyder de forskellige pædagogiske og etiske overvejelser i den sammenhæng?
0 Comments

Systematik i sagsbehandlingen

28/9/2016

0 Comments

 
SPUK har i perioden 2013 til udgangen af 2016 gennemført kurset ’Systematik i sagsbehandlingen’ under Socialstyrelsens Børnekatalog i 19 kommuner landet over. Kurset er et såkaldt praksiskursus, hvilket betyder, at der i kurset arbejdes med alle en kommunes medarbejdere, der har myndighedsopgaver i forhold til sagsarbejdet i Børne- og Familieafdelinger. Kurset omfatter undervisning i arbejdet med underretninger, børnefaglig undersøgelse, handleplan og opfølgning/afslutning.

Read More
0 Comments

Teorier og metoder i det forebyggende og gadeplansbaserede arbejde med børn og unge

20/7/2016

0 Comments

 
Arbejder du opsøgende på gadeplan med at forebygge udsathed og kriminalitet blandt børn og unge? Og savner du ny viden, faglig sparring og udvikling i din praksis? Metropol gennemfører fra oktober 2017 et akademimodul i samarbejde med SPUK. 

Læs mere om modulet her:
0 Comments

Produktionsskoleelever afholder 17 events på Folkemødet 2016 – sammen med politikere og andre prominente personer

30/5/2016

0 Comments

 
Hør unge der ikke går den lige vej gennem uddannelsessystemet berette om undervisning og produktion i samarbejde mellem produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund. 
 
Hvad betyder det at blive anerkendt for en god arbejdsindsats? 
Det vil elever fra produktionsskoler i Esbjerg, Aarhus, Randers og København give deres svar på gennem forskellige kreative events, som de selv står for på Folkemødet.
Kom og mød: Formand for Socialdemokraterne, Mette Frederiksen, tidligere kulturminister Marianne Jelved (RV), Anni Mathiesen (V), Torsten Gejl (Al), Trine Torp (SF), Jakob Sølvhøj (EL), Özlem Cekic og Lisbeth Zornig med flere, når de går i dialog med de unge.
Det hele foregår i vores eget hus bygget op i paller af elever fra Århus Produktionsskole.

Om unge i partnerskaber
Nogle unge kan ikke gå den lige vej gennem uddannelsessystemet. For disse unge er der en anden vej: Produktionsskolerne.
Fire produktionsskoler er gået sammen om projektet, Unge i Partnerskaber – Veje ud i virkeligheden, der arbejder målrettet med at udvikle tætte samarbejder med virksomheder, institutioner og foreninger om konkrete arbejdsopgaver ude i virkeligheden. Det er for eksempel når de unge transporterer møbler, støber cement, underviser i idræt eller arbejder i et lydstudie sammen med den verden, de skal møde efter skolen. Målet med partnerskaberne er, at de unge får netværk, lærer arbejdsplads- og foreningskultur og oplever direkte anerkendelse af deres indsats.
 
Kontakt
Chefkonsulent Klaus Goldschmidt Henriksen, SPUK
Tlf.: 26 18 26 84  Mail: [email protected]
0 Comments

SL trainee indsats: Socialpædagogiske metoder i arbejdet med udsatte børn og unge

9/2/2016

0 Comments

 
Socialpædagogernes A-kasse udbyder, i et samarbejde med SPUK, 3 ugers kursus i kombination med 8 ugers virksomhedspraktik
Formålet med forløbet er at ruste ledige pædagoger på dimittendsats til at varetage det socialpædagogiske arbejde, der foregår på døgninstitutioner og opholdssteder, i skoler eller som kontaktperson, gadeplansmedarbejder, SSP-medarbejder, integrationskonsulent, boligsociale medarbejder, anden projektmedarbejder, kommunal plejefamilie, klubmedarbejder m.m. i foranstaltninger og indsatser for udsatte børn og unge. Forløbet vil også give en række socialpædagogiske redskaber til brug i arbejdet med udsatte voksne, herunder personer med psykiatriske problemstillinger.

Kurset opkvalificerer dig i:
  • Viden om målgruppen
  • Socialpædagogiske metoder og systematisk hverdagspædagogik
  • Målrettet arbejde med udsatte børn og unge
  • Praksisfærdigheder via virksomhedspraktik​

Read More
0 Comments

Håndbogen "Kort Fortalt"

26/1/2016

1 Comment

 
Som en del af efterværnspakken reviderede SPUK I 2015 ungematerialet "Kort Fortalt" for Socialstyrelsen, så det ligger som en publikation i bogformat. 
 
Socialstyrelsen udgiver nu et nyt oplag af denne efterspurgte håndbog til unge, der har været anbragt udenfor hjemmet og nu skal bo for sig selv.
 
Hent den elektroniske udgave eller bestil den trykte udgave af håndbogen "Kort Fortalt" her.
1 Comment

Formidling af Efterværnspakken

4/12/2015

0 Comments

 
SPUK har for Socialstyrelsen og i samarbejde med Professionshøjskolen Metropol i perioden juli 2014 - juli 2015 formidlet den viden om efterværn og de efterværnsinitiativer, der udsprang af de SATS-puljemidler, der blev afsat i 2011.

Read More
0 Comments

Praksiskursus - Systematik i sagsbehandlingen

29/10/2015

1 Comment

 
”Det er altid en stor fornøjelse af arbejde sammen med SPUK. Indholdet tilpasses, så det rammer plet til lige netop vores kontekst, tiden udnyttes effektivt, underviserne har viden og holdninger som de ikke er bange for at dele ud af – og det bringer os videre på vores vej mod øget kvalitet i sagsbehandlingen”.
Else Zippor, Leder af Familie- og Handicapafdelingen i Vejle

Read More
1 Comment
<<Previous
    Billede



​
SPUK Aps

Picture



​Klaus Goldschmidt Henriksen
2618 2684 / [email protected]

  • FORSIDE
  • ERFARING
    • Brugerinddragelse
    • Døgnforanstaltninger
    • Folkeskoler og Produktionsskoler
    • Klubber, Gadeplan og Kontaktpersoner
    • Kriminalitet, Kriminalitetsforebyggelse og SSP-samarbejde
    • Myndighedsområdet
    • Systematisk Hverdagspædagogik
    • Hjemløshed blandt unge
    • Afsluttede projekter
  • VI TILBYDER
    • Dokumentation og Evaluering
    • Foredrag og Undervisning
    • Konferencer og Formidling
    • Metodeudvikling
    • Supervision
  • UDGIVELSER
    • Kontaktperson - social og pædagogisk håndbog
    • Fortællinger fra Gaden
    • Unge i Partnerskaber - Veje ud i virkeligheden
    • Døgnanbringelse - vilde piger, virksomme veje
    • Unge stemmer fra blokken
    • Inspirationsguide - UNG Rusmidler
    • Erfaringsopsamling UNG Rusmidler
    • Alliancen om unge med dobbeltdiagnose
    • Den sorte bog
    • Det gode efterværn
    • Døgnanbragte unge og rusmidler
    • Døgnanbragte unge bruger også rusmidler
    • Fortalerprojekt HØRT!
    • Fra udsat til værdsat
    • Starten på en million
    • Social praksisteoretiske analyser af unge i partnerskab
    • Andre udgivelser
    • SPUKs nyhedsbreve
  • OM SPUK
    • Medarbejdere og samarbejdspartnere
    • Vision
    • Referencer