Brugerinddragelse
SPUK har gennemført flere empowerment-orienterede projekter, der har haft til formål at give udsatte børn og unge en stemme og konkrete oplevelser af, at de selv kan forme og påvirke deres livsomstændigheder inden for demokratiets rammer. Projekterne tager ofte udgangspunkt i dannelsen af et grænsefællesskab mellem projektets deltagere. Et grænsefællesskab er et fællesskab, der overlapper og formidler på tværs af forskellige sammenhænge. Grænsefællesskabet kan medvirke til gensidig læring og som en måde, hvor de unge i fællesskab prøver sig af i nogle nye sammenhænge i samfundet.
SPUK inddrager ofte også tidligere brugere i undervisning, formidling og kursusaktiviteter. Det kan eksempelvis være tidligere anbragte eller marginaliserede unge fra udsatte boligområder.
SPUK har tidligere gennemført brugerinddragelsesprojekterne:
SPUK inddrager ofte også tidligere brugere i undervisning, formidling og kursusaktiviteter. Det kan eksempelvis være tidligere anbragte eller marginaliserede unge fra udsatte boligområder.
SPUK har tidligere gennemført brugerinddragelsesprojekterne:
- Fortællinger fra Gaden, formidlingsprojekt for marginaliserede 18-30-årige mænd fra udsatte boligområder i samarbejde med Bikubenfonden, Helsefonden, Det Kriminalpræventive Råd, Hotspot Nørrebro og Center for Forebyggelse og Rådgivning, Københavns Kommune. Køb bogen om projektet her
- De Unges Stemme, nytænkende udviklings- og forskningsprojekt for en gruppe af de mest udsatte unge i København i samarbejde med Roskilde Universitet og det er støttet af Egmontfonden, Bikubenfonden og Københavns Kommunes Socialforvaltning. Læs mere om projektet her
- Fortalerprojekt HØRT! Unge med særlige livserfaringer delte i dette projekt ud af deres erfaringer. Historierne er samlet i en bog - der blev præsenteret for Børne- og socialminister Mai Mercado - og kan hentes her