Unge i Partnerskaber – veje ud i virkeligheden
Et perspektiv på pædagogik og praksis på Produktionsskolerne
Bogen formidler hvordan projektet Unge i Partnerskaber har arbejdet med unge på kanten af uddannelsessystemet. I projektet har fire produktionsskoler indgået forskellige lokale partnerskaber, hvor de unge, med opbakning fra deres lærere, har mødt virkeligheden og fået nyt gåpåmod til vende tilbage til uddannelsessystemet. Bogen handler både om de unge på produktionsskolerne, og om hvad de skal lære. Men den handler også om, hvordan man bedst kan skabe et undervisningsmiljø, der giver plads til, at eleverne kan udvikle sig. Bogen bygger på projektets erfaringer og gode råd til at etablere af lokale partnerskaber mellem produktionsskoler, virksomheder, institutioner og civilsamfund.
Projektet
Projektet blev gennemført af fire produktionsskoler i Esbjerg, Aarhus, Randers og København i et samarbejde med konsulentfirmaet SPUK. Projektet havde henblik på at udvikle nye metoder til at lukke huller i uddannelsessystemet for at hjælpe de mest udsatte unge i gang med arbejde eller uddannelse.
Erhvervsuddannelserne kan ikke umiddelbart rumme disse unge. Produktionsskolerne kan. Men for nogle unge er afstanden mellem produktionsskolens rummelige læringsmiljø og erhvervsuddannelsernes krav uoverskuelig stor. Afstanden kan blive kortere, når produktionsskolen indgår i et tæt samarbejde med virksomheder og civilsamfund.
Partnerskaber
Arbejdsforholdene i partnerskabsprojektet tilpasses virksomhederne. Eleverne møder samme tid som personale, og de holder pauser sammen. Således tilpasses arbejdspladskrav i takt med den enkelte elevs kompetenceudvikling. Det betyder, at eleverne vil lære om arbejdspladskultur, disciplin, kommunikation og samarbejde – og stadig har et sikkerhedsnet i form af produktionsskolelæreren og den øvrige elevgruppe. Samtidig kan de unge opbygge et bredt net af kontakter til lokale firmaer, arbejdspladser, frivillige organisationer m.m. Her er et par eksemplerne:
De unge
Mange af de unge, der ikke er klar til at gennemføre en krævende ungdomsuddannelse, har brug for at blive modnet og få erfaringer med at arbejde. Hvis de skal tro på, at de kan klare en uddannelse, skal de opleve respekt fra det omgivende samfund og mærke, at deres indsats gør en forskel for andre. Et tættere samarbejde i partnerskaber vil med andre ord give de unge nye trædesten på deres vej mod en ungdomsuddannelse eller et job. Med partnerskabsprojektet vil eventuelle udfordringer undervejs blive løst i fælleskab mellem den unge, virksomheden og produktionsskolelæren. Læreren vil til enhver tid stå til rådighed som supervisor, kulturbærer og konfliktknuser.
Bogen
Bogen handler om de unge, der går på produktionsskolerne, og hvad de skal lære. Men den handler også om, hvordan man bedst kan skabe et undervisningsmiljø, der giver plads til, at eleverne kan udvikle sig. Derudover indeholder bogen også erfaringer og gode råd omkring etablering af lokale partnerskaber mellem produktionsskoler, virksomheder, institutioner og civilsamfund.
Bogen samler idéerne og erfaringerne fra udviklingsprojektet 'Lokalt partnerskab – Produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund: Nye veje til at hjælpe de mest udsatte unge i arbejde og uddannelse'. Projektet forløb fra 2014-2016 på baggrund og en fondsbevilling fra VELUX FONDEN. De fire skoler er Esbjerg Forberedende Erhvervsskole – Produktionsskolen Esbjerg, Randers Produktionshøjskole, Den Økologiske Produktionsskole i København og Århus Produktionsskole. Projektet blev udtænkt og udviklet i samarbejde med SPUK.
Priser
Projektet
Projektet blev gennemført af fire produktionsskoler i Esbjerg, Aarhus, Randers og København i et samarbejde med konsulentfirmaet SPUK. Projektet havde henblik på at udvikle nye metoder til at lukke huller i uddannelsessystemet for at hjælpe de mest udsatte unge i gang med arbejde eller uddannelse.
Erhvervsuddannelserne kan ikke umiddelbart rumme disse unge. Produktionsskolerne kan. Men for nogle unge er afstanden mellem produktionsskolens rummelige læringsmiljø og erhvervsuddannelsernes krav uoverskuelig stor. Afstanden kan blive kortere, når produktionsskolen indgår i et tæt samarbejde med virksomheder og civilsamfund.
Partnerskaber
Arbejdsforholdene i partnerskabsprojektet tilpasses virksomhederne. Eleverne møder samme tid som personale, og de holder pauser sammen. Således tilpasses arbejdspladskrav i takt med den enkelte elevs kompetenceudvikling. Det betyder, at eleverne vil lære om arbejdspladskultur, disciplin, kommunikation og samarbejde – og stadig har et sikkerhedsnet i form af produktionsskolelæreren og den øvrige elevgruppe. Samtidig kan de unge opbygge et bredt net af kontakter til lokale firmaer, arbejdspladser, frivillige organisationer m.m. Her er et par eksemplerne:
- Et produktionsskole-team med elever og en lærer får deres eget sjak og skurvogn på en byggeplads.
- Et køkkenteam i en større kantine, hvor eleverne i samarbejde med uddannede kokke, ernæringsassistenter og lærlinge får afprøvet kompetencer og drømme indenfor faget.
- Partnerskab med en boligforening, helhedsplan eller områdeløft, hvor produktionen står for ekstraordinære anlægsopgaver, f.eks. en legeplads eller en skateboardbane.
- Partnerskaber inden for daginstitution, skole – eller ældreomsorgsområde.
De unge
Mange af de unge, der ikke er klar til at gennemføre en krævende ungdomsuddannelse, har brug for at blive modnet og få erfaringer med at arbejde. Hvis de skal tro på, at de kan klare en uddannelse, skal de opleve respekt fra det omgivende samfund og mærke, at deres indsats gør en forskel for andre. Et tættere samarbejde i partnerskaber vil med andre ord give de unge nye trædesten på deres vej mod en ungdomsuddannelse eller et job. Med partnerskabsprojektet vil eventuelle udfordringer undervejs blive løst i fælleskab mellem den unge, virksomheden og produktionsskolelæren. Læreren vil til enhver tid stå til rådighed som supervisor, kulturbærer og konfliktknuser.
Bogen
Bogen handler om de unge, der går på produktionsskolerne, og hvad de skal lære. Men den handler også om, hvordan man bedst kan skabe et undervisningsmiljø, der giver plads til, at eleverne kan udvikle sig. Derudover indeholder bogen også erfaringer og gode råd omkring etablering af lokale partnerskaber mellem produktionsskoler, virksomheder, institutioner og civilsamfund.
Bogen samler idéerne og erfaringerne fra udviklingsprojektet 'Lokalt partnerskab – Produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund: Nye veje til at hjælpe de mest udsatte unge i arbejde og uddannelse'. Projektet forløb fra 2014-2016 på baggrund og en fondsbevilling fra VELUX FONDEN. De fire skoler er Esbjerg Forberedende Erhvervsskole – Produktionsskolen Esbjerg, Randers Produktionshøjskole, Den Økologiske Produktionsskole i København og Århus Produktionsskole. Projektet blev udtænkt og udviklet i samarbejde med SPUK.
Priser
- Vejledende pris kr. 198.- (inkl. moms)