VELKOMMEN TIL SPUK
  • FORSIDE
  • ERFARING
    • Brugerinddragelse
    • Døgnforanstaltninger
    • Folkeskoler og Produktionsskoler
    • Klubber, Gadeplan og Kontaktpersoner
    • Kriminalitet, Kriminalitetsforebyggelse og SSP-samarbejde
    • Myndighedsområdet
    • Systematisk Hverdagspædagogik
    • Hjemløshed blandt unge
    • Afsluttede projekter
  • VI TILBYDER
    • Dokumentation og Evaluering
    • Foredrag og Undervisning
    • Konferencer og Formidling
    • Metodeudvikling
    • Supervision
  • UDGIVELSER
    • Kontaktperson - social og pædagogisk håndbog
    • Fortællinger fra Gaden
    • Unge i Partnerskaber - Veje ud i virkeligheden
    • Døgnanbringelse - vilde piger, virksomme veje
    • Unge stemmer fra blokken
    • Inspirationsguide - UNG Rusmidler
    • Erfaringsopsamling UNG Rusmidler
    • Alliancen om unge med dobbeltdiagnose
    • Den sorte bog
    • Det gode efterværn
    • Døgnanbragte unge og rusmidler
    • Døgnanbragte unge bruger også rusmidler
    • Fortalerprojekt HØRT!
    • Fra udsat til værdsat
    • Starten på en million
    • Social praksisteoretiske analyser af unge i partnerskab
    • Andre udgivelser
    • SPUKs nyhedsbreve
  • OM SPUK
    • Medarbejdere og samarbejdspartnere
    • Vision
    • Referencer

Afsluttede projekter

Systematik i sagsbehandlingen

28/9/2016

0 Comments

 
SPUK har i perioden 2013 til udgangen af 2016 gennemført kurset ’Systematik i sagsbehandlingen’ under Socialstyrelsens Børnekatalog i 19 kommuner landet over. Kurset er et såkaldt praksiskursus, hvilket betyder, at der i kurset arbejdes med alle en kommunes medarbejdere, der har myndighedsopgaver i forhold til sagsarbejdet i Børne- og Familieafdelinger. Kurset omfatter undervisning i arbejdet med underretninger, børnefaglig undersøgelse, handleplan og opfølgning/afslutning.
SPUK har i perioden 2013 til udgangen af 2016 gennemført kurset ’Systematik i sagsbehandlingen’ under Socialstyrelsens Børnekatalog i 19 kommuner landet over. Kurset er et såkaldt praksiskursus, hvilket betyder, at der i kurset arbejdes med alle en kommunes medarbejdere, der har myndighedsopgaver i forhold til sagsarbejdet i Børne- og Familieafdelinger. Kurset omfatter undervisning i arbejdet med underretninger, børnefaglig undersøgelse, handleplan og opfølgning/afslutning.

Kurset er bygget op, så det bedst muligt rammer den enkelte kommunes behov for at styrke den fælles systematik i sagsbehandlingen, og det retter sig både mod kommuner, der som fælles faglig metode har ICS (Integrated Children’s System) og kommuner, som har SoS (Signs of Safety). Et gennemgående tema i kurset er at arbejde med Fælles Sprog – både i forhold til selve sagsarbejdet og i samarbejdet med underrettere, leverandører m.v.

Kurset er bygget op, så der en lederdel og en medarbejderdel.
​
I lederdelen arbejdes med afklaring og prioritering af kommunes behov i forhold til at styrke systematikken i sagsbehandlingen. Der holdes korte oplæg om situationsbestemt ledelse og implementeringsstrategi. Oplæggene lægger op til, at ledelsen udarbejder en implementeringsplan for de temaer, der bliver undervist i på kurset. Undervisningstemaerne udvælges på lederdagen i forhold til den behovsafdækning, der finder sted på dagen. Undervisningstemaerne udvælges ud fra et Temakatalog, der omfatter ca. 20 forskellige temaer indenfor børnesagsforløbet.

På medarbejderdelen undervises i de temaer, ledelsen udvælger på lederdagen. Der er plads til to temaer pr. dag – dog afhængigt af tema og ledelsens prioritering af temaer. Der er kun et obligatorisk tema på medarbejderdagene, og det er den første formiddag, hvor medarbejderne arbejder med tidslinjer i det samlede børnesagsforløb (underretning, børnefaglig undersøgelse, handleplan og opfølgning/afslutning)..

Der arbejdes med kursisternes egne sager i undervisningen. Undervisningen består af korte oplæg, afprøvning på egne sager i små grupper (to personer) eller større grupper (max. otte personer), og derefter fælles dialog om anvendeligheden af det afprøvede.

Kommunens udbytte af kurset er, at den fælles systematik i sagsarbejdet i børne- og familiesager styrkes, hvilket betyder en styrkelse af ledelsens muligheder for dels at sikre lovmedholdelighed og dels at sikre den kvalitet, der er udtryk for kommunens serviceniveau i overensstemmelse med kommunens sammenhængende børnepolitik.

SPUK er foreløbig leverandør af kurset indtil udgangen af 2018.

0 Comments



Leave a Reply.

    Billede



​
SPUK Aps

Picture



​Klaus Goldschmidt Henriksen
2618 2684 / [email protected]

  • FORSIDE
  • ERFARING
    • Brugerinddragelse
    • Døgnforanstaltninger
    • Folkeskoler og Produktionsskoler
    • Klubber, Gadeplan og Kontaktpersoner
    • Kriminalitet, Kriminalitetsforebyggelse og SSP-samarbejde
    • Myndighedsområdet
    • Systematisk Hverdagspædagogik
    • Hjemløshed blandt unge
    • Afsluttede projekter
  • VI TILBYDER
    • Dokumentation og Evaluering
    • Foredrag og Undervisning
    • Konferencer og Formidling
    • Metodeudvikling
    • Supervision
  • UDGIVELSER
    • Kontaktperson - social og pædagogisk håndbog
    • Fortællinger fra Gaden
    • Unge i Partnerskaber - Veje ud i virkeligheden
    • Døgnanbringelse - vilde piger, virksomme veje
    • Unge stemmer fra blokken
    • Inspirationsguide - UNG Rusmidler
    • Erfaringsopsamling UNG Rusmidler
    • Alliancen om unge med dobbeltdiagnose
    • Den sorte bog
    • Det gode efterværn
    • Døgnanbragte unge og rusmidler
    • Døgnanbragte unge bruger også rusmidler
    • Fortalerprojekt HØRT!
    • Fra udsat til værdsat
    • Starten på en million
    • Social praksisteoretiske analyser af unge i partnerskab
    • Andre udgivelser
    • SPUKs nyhedsbreve
  • OM SPUK
    • Medarbejdere og samarbejdspartnere
    • Vision
    • Referencer